Wat vinden we in 2024 van microtransacties? | 14-7

Twintig jaar geleden kon het ‘paardenharnas’ op onmiddellijke hoon rekenen. 2,50 dollar voor een waardeloos dingetje om op je virtuele paard te hangen? Belachelijk. Maar Bethesda bleek slechts de eerste grote gamemaker die heil zag in microtransacties, kleine aankopen binnen een game die je al gekocht had. Inmiddels zijn ze een belangrijk verdienmodel.

Meer problematische varianten als loot boxes worden door overheden aangepakt, terwijl gamers milder lijken te zijn geworden. Of is de game-industrie simpelweg beter geworden in het manipuleren van ons gedrag? Aan patenten af te lezen wordt er geprobeerd om steeds specifieker te sturen.

Tijd dus om twintig jaar microtransacties onder de loep te nemen. De komende weken speur ik naar academici met kennis van de psychologische mechanismen achter lootboxes, en spit ik hun onderzoek door. Maar daarnaast ben ik ook benieuwd naar hoe jullie omgaan met microtransacties - en wat jullie er tegenwoordig van vinden.

Geen lange overpeinzingen dit keer (ik, en één van mijn kippen, was afgelopen week ziek). Wel een oproep. Vind je het niet erg om via mail óf videochat wat te vertellen over je gedachten rond dit onderwerp? Reageer dan op deze nieuwsbrief of mail me op [email protected].

Deze nieuwsbrief gaat met zomervakantie! Op 25 augustus meld ik me (hopelijk helemaal gezond) weer met de oogst van de Keulse gamebeurs Gamescom.

Wat we bij NRC schreven

  • Het is een beetje heimelijk gebeurd, want lang was deze rubriek alléén op papier te lezen. Sinds kort staan de wekelijkse mediatips uit de NRC-weekendkrant echter ook online, en dus meld ik hier ook maar even: sinds begin dit jaar tip ik elke zaterdag een kleine of grote game uit het aanbod, op basis van eerder gepubliceerde NRC-recensies of eigen ervaring. Geen volle recensies, wél spellen waar ik minstens een paar uur van gespeeld heb.

In het nieuws

  • De Belgische - en ook in Nederland veelgeziene - gamewinkelketen Game Mania heeft het zwaar. De eigenaar is op zoek naar een koper.

  • De prijzen voor Xbox Game Pass gaan omhoog. Er komt een nieuwe vorm bij: Game Pass Standard. Bij Standard krijg je nieuwe games niet onmiddellijk als ze uitkomen, vermoedelijk een poging van Xbox om dat model betaalbaar te houden. (Een nieuwe game kost immers 70 euro, een maand Game Pass tussen de 10 en 15 euro.) Ook beëindigt Xbox het abonnement waarmee je alleen consolespellen krijgt.

    • In Nederland kost Game Pass Ultimate (dat alle Game Pass-games op zowel Xbox als PC omvat) straks 18 euro in plaats van 15 euro per maand, het PC-abonnement gaat van 10 naar 12 euro per maand.

  • Volgens externe vertaalbureaus weigert Nintendo om hun te noemen in de credits van games waar ze vertalingen voor geleverd hebben. Daarom zouden de medewerkers Nintendo ook niet mogen noemen op hun cv.

  • Eén van de grote tv-producties van PlayStation is mogelijk gestrand, en het is - helaas - de serie op basis van ‘ons’ Horizon. Showrunner Steve Blackman (bekend van Umbrella Academy) zou zich op de set van zijn shows flink misdragen, aldus bronnen van Rolling Stone, en daarom heeft Netflix de productie van zijn andere projecten stilgelegd. Of dat betekent dat er nu helemaal geen Horizon-serie meer komt, is nog niet duidelijk.

  • Als RPG-liefhebber kwamen de games van Piranha Bytes in mijn vroege gamejournalistieke carrière wel vaker op mijn bordje te liggen. Het waren een soort budgetversies van de grote rollenspellen, gemaakt met een heerlijk kneuterige Europese hand, zoals Gothic en Elex. Maar helaas: Embracer heeft de studio in juli stilletjes gesloten, meldt de Poolse gamewebsite CDaction. Tijd om te kijken of ik nog promotiemateriaal van Elex ergens heb liggen.

    • Embracer zou nieuwe geldstromen hebben aangeboord ter waarde van zo’n 600 miljoen euro (ter vervanging van een deal van 420 miljoen, die volgend jaar eindigt). Hopelijk betekent dat dat de gigant eindelijk stabiliseert.

    • Voormalige werknemers van Piranha Bytes hebben nu al een eigen studio opgezet, Pithead Studio.

  • Na Nederland bereidt nu ook Zweden zich voor op een eigen gamescanon. En ja, Candy Crush staat er op.

  • Het blijft rommelen bij de Europese uitgever Paradox. Nu is de spelcomputerversie van stadssimulator Cities Skylines 2 voor een derde keer uitgesteld.

  • De Australische versie van gamesite Kotaku speelde een belangrijke rol in de Australische gamesector. Helaas moet de site nu sluiten. Pedestrian Group, dat het merk Kotaku in licentie had voor de Australische markt, reorganiseert. Ook onder andere de Australische Vice en Gizmodo moeten stoppen.

Interessant

  • Gamecomponist Austin Wintory dirigeerde eerder dit jaar op GDC een medley met een enorme bak iconische gamemuziek. Deze opvoering is nu op TikTok te beluisteren.

  • Wie de uitbreiding van Elden Ring al helemaal kapot gespeeld heeft, kent ‘m wel: Igon, de Kapitein Ahab van de game, die weigert te sterven tot de draak Bayle is verslagen. Rebekah Valentine van IGN sprak de stomverbaasde stemacteur over hoe z’n personage viral ging, in dit fantastische interview (waarin Valentine ‘m even moet uitleggen wie zijn personage eigenlijk is).

  • Ik ben de enige persoon die dit belangrijk vindt*, maar het is mijn nieuwsbrief, dus ik mag het: er komt een prequel-strip voor Legacy of Kain: Soul Reaver, nog steeds een van de beste games ooit gemaakt**.

    (* behalve Keano, die me pijlsnel op de hoogte stelde van dit belangrijke nieuws. ** don’t @ me)

  • Jordan Mechner, de bedenker van Prince of Persia (1989), legt uit hoe één van de belangrijkste twists uit de oorspronkelijke game tot stand kwam. (Zijn fantastische autobiografie is nog steeds een aanrader.)

Kip van de week

Kip Vosje heeft last van haar poot en moet medicijnen krijgen. Ik doe m’n best om de behandeling zo geriefelijk mogelijk te laten verlopen.

Reply

or to participate.