Stilte voor de storm bij de Game Developer's Conference | 18-03

Het woord vooraf

Het is deze week een beetje stil in gameland. Begrijpelijk: aankomende maandag gaat de Game Developer's Conference in San Francisco van start, de belangrijkste conferentie voor gamemakers ter wereld. Ontwikkelaars wisselen daar ervaringen uit, gaan naar panels, en - belangrijk - feesten vaak wat af.

'GDC' is niet zonder controverse. Vooral de exorbitante ticketprijzen zijn controversieel. Voor een ticket waarmee je alleen de beursvloer op kan ben je 293 dollar kwijt, wil je daadwerkelijk alle panels volgen, dan loopt dat op tot meer dan 2.000 dollar. En daar zit je hotel en vlucht naar San Francisco natuurlijk niet bij.

Het levert de beurs al jaren veel kritiek op. Lang niet alle gamemakers wereldwijd werken voor een grote maker of uitgever die dat allemaal kan bekostigen. Zij krijgen dus moeilijk toegang tot alle netwerk- en leermogelijkheden die GDC biedt.

Deels daarom organiseerde de Egyptisch-Nederlandse gamemaker Rami Ismail jarenlang diversiteitspanel #1reasontobe. Dit panel werd oorspronkelijk opgezet door gamelegendes Brenda Romero en Leigh Alexander, in een poging om meer vrouwen op het GDC-podium te krijgen. Rami breidde de missie uit naar ontwikkelaars die anders weinig aandacht kregen; hij vloog mensen aan van over de hele wereld en betaalde het evenement enige tijd uit eigen zak.

In 2019 droeg hij het panel over aan een minder bekende gamemaker, Laia Bee. Nu heeft GDC opeens besloten dat er 'geen noodzaak meer is' voor het panel. Een pijnlijke constatering, want de industrie kan écht nog wel plek gebruiken voor meer diverse stemmen. Niet minder. Rami besloot deels daarom en deels vanwege de prijzen van de tickets van dit jaar om uit protest niet naar GDC te gaan.

Hij is bij lange na niet de enige ontwikkelaar die GDC inmiddels links laat liggen. De beurs is nu te commercieel en wil teveel geld verdienen, vinden velen. Zal dat enige impact hebben op de beurs in de toekomst? We zullen het zien.

Een still uit 'The Last of Us'.

Ik heb niet echt een tweede onderwerp deze week. GDC veroorzaakt een soort stilte voor de storm. De afgelopen dagen spiekte ik vooral mee bij YouTube-reactors en op forums over hoe de laatste aflevering van The Last of Us precies gevallen was. Ik krijg er een beetje een deja vu-gevoel over: de debatten zijn precies hetzelfde als tien jaar geleden.

Wel blijft het me opvallen hoe zeer de reacties op het einde verschillen. En hoe desoriënterend ik dat vind. Mijn gevoel over het einde stond meteen vast toen het afliep, en ik dacht dat dat gevoel wel universeel zou zijn. Maar niet dus. Het getuigd van een puik staaltje schrijfwerk: het einde van The Last of Us is een hele sterke inktvlektest voor de ziel.

In eigen werk

  • Toch worstelde ik uiteindelijk met The Last of Us op HBO. Lang wilde ik er ook geen recensie over schrijven. Ik vond de serie eigenlijk wat vervreemdend, omdat ik de materie al kende, en deze vaak zo trouw werd opgelepeld. Uiteindelijk liet ik me overtuigen om mijn eigen strubbelingen met de reeks op papier te zetten, als samenvattende recensie voor de serie.

  • Soms denk ik: ik heb de beste baan van de wereld. Bijvoorbeeld wanneer ik een groot interview mag doen met Tarn Adams, de maker van Dwarf Fortress, een game die me al maanden fascineert.

    • Vijf jaar geleden mocht ik een soortgelijk uitlegstuk schrijven over de Dark Souls-serie. Een dolblije gamer benoemde NRC toen op Twitter tot 'beste fucking krant van nl', omdat we de reeks met respect behandelden. Ik denk daar vaak aan. Daarom vind ik het belangrijk om dit soort stukken te maken: te vaak nog ontbreekt de game(r)-ervaring uit stukken over games, terwijl die centraal staat aan de culturele kracht van het kunstmedium.

... en andermans nieuws

  • Acteur Lance Reddick is overleden. Naast zijn werk voor series als The Wire en films als John Wick kennen gamers hem vooral als Sylens in Horizon Zero Dawn en Zavala in Destiny. Reddick was 60.

  • We wisten al dat de gamemarkt afgelopen jaar voor het eerst niet zou groeien. Nu krijgen we wat specifiekere cijfers binnen, via Newzoo: de totale markt voor pc & console games zakte met 2,2 procent naar 92,3 miljard dollar in 2022. Vooral consolegames kregen een knauw. Deze cijfers zijn nog zonder de mobiele markt, die meestal ongeveer evenveel geld oplevert als console en pc samen.

  • PlayStation-man Shuhei Yoshida krijgt de prestigieuze BAFTA Fellowship, de lifetime achievement award voor gamemakers die de Britse Film en Televisieacademie jaarlijks uitreikt. Hij krijgt de award omdat hij zijn leven lang "strijdt voor onafhankelijke ontwikkelaars".

    • Yoshida was 11 jaar lang hoofd van PlayStation Studios, maar nam een stap terug naar een positie als hoofd onafhankelijke games bij de gamegigant. Hij werd vervangen door de Nederlander Hermen Hulst.

  • Kindergameplatform Roblox had 150 miljoen dollar in de omgevallen Silicon Valley Bank zitten, maar zegt niet in de problemen te komen.

  • De verkoop van Forspoken, dat afgelopen maand slechte recensies kreeg, valt tegen. Dat meldt Square Enix. Vaak verbloemen blockbustergamebedrijven dit soort resultaten, of blijkt de verkoop ondanks slechte recensies toch goed te lopen.

  • Er zit geen sex in de aankomende Bethesda-game Starfield, schrijft Kotaku. Sorry, iedereen.

Interessant

Kip van de week

Een groepje Sebright-kippen in een kooi.

Even op bezoek bij de kippenwinkel om te dagdromen over de toekomst.

Join the conversation

or to participate.